35 Inzichten van Ayn Rand over rechten, individualisme en overheid



Ik kopieerde dit artikel en vertaalde het dmv Deepl voor diegenen die willen leren wat Ayn Rand over regeringen dacht. Geschreven door Gary M. Galles

Alisa Rosenbaum was een van de meest controversiële schrijvers in de geschiedenis van Amerika. Waarom hebben dan weinig mensen van haar gehoord? Omdat zowel de lofbetuigingen als de heftige aanvallen waren gericht op de nieuwe naam die zij aannam nadat zij van Rusland naar Amerika was overgestapt: Ayn Rand. 

Haar invloed staat buiten kijf. Ze verkocht meer dan 30 miljoen boeken, en decennia na haar dood in 1982 worden er nog honderdduizenden per jaar verkocht. Atlas Shrugged is na de Bijbel gerangschikt als een boek dat het leven van lezers heeft beïnvloed.

Sommigen zijn zo toegewijd dat Randian een beschrijvende term is geworden. Anderen gebruiken haar naam alleen om tegenstanders te kleineren. Weer anderen zijn het niet eens met sommige van haar ideeën (bijv. hoewel Rand vaak een uitgesproken atheïst was, is het kapitalisme duidelijk verdedigbaar op grond van christelijke principes, en de meeste historische verdedigingen van vrijheid gebruikten christelijke rationaliteiten die in strijd zijn met Rand's redenering), maar vinden toch veel inzicht in haar analyse van vrijheid, rechten en bestuur.

Nu we de geboortedag van Rand op 2 februari vieren, wil ik enkele van haar meest inzichtelijke woorden in overweging nemen:

1. "Individuele rechten zijn het middel om de samenleving ondergeschikt te maken aan de morele wet."

2. "De erkenning van individuele rechten betekent de verbanning van fysieke kracht uit menselijke relaties."

3. "De morele rechtvaardiging van het kapitalisme is het recht van de mens om voor zichzelf te bestaan, zonder zichzelf op te offeren aan anderen of anderen op te offeren aan zichzelf."

4. "De mens - iedere mens - is een doel op zich."

5. "Geen mens of groep mag het gebruik van fysiek geweld tegen anderen initiëren."

6. "Het enige juiste doel van een regering is het beschermen van de rechten van de mens."

7. "Een goede regering is slechts een politieagent, handelend als een agent van de zelfverdediging van de mens, en mag als zodanig alleen geweld gebruiken tegen hen die het gebruik van geweld beginnen... regering die het gebruik van geweld initieert tegen mensen die niemand gedwongen hebben... draait haar enige morele doel om."

8. "Toen de grondleggers van de Amerikaanse republiek spraken over 'het volk'... bedoelden ze een som van individuen, die elk... hun onschendbare garantie van individuele rechten behouden."

9. "In een goed sociaal systeem...mag een privépersoon alles doen behalve wat wettelijk verboden is; een overheidsfunctionaris mag niets doen behalve wat wettelijk is toegestaan...Dit is het Amerikaanse concept van 'een regering van wetten en niet van mensen'."

10. "Een 'recht'...betekent vrijheid van fysieke dwang, drang of inmenging door andere mensen."

11. "Rechten leggen geen verplichtingen op aan [buren] behalve van negatieve aard: zich te onthouden van het schenden van zijn rechten."

12. "Het recht op eigendom...betekent niet dat anderen hem eigendom moeten verschaffen."

13. "Het recht op eigendom...is geen garantie dat een man enig eigendom zal verdienen, maar slechts een garantie dat hij het zal bezitten als hij het verdient."

14. "Het recht op leven is de bron van alle rechten en het recht op eigendom is hun enige uitvoering. Zonder eigendomsrecht zijn er geen andere rechten mogelijk."

15. "Het collectief kan niet beslissen wat het doel van iemands bestaan moet zijn, noch zijn keuze van geluk voorschrijven."

16. "De mens heeft...rechten, niet van het Collectief, noch voor het Collectief, maar tegen het Collectief...de bescherming van de mens tegen alle andere mensen."

17. "Elk vermeend 'recht' van een man, dat de schending van de rechten van een ander vereist, is en kan geen recht zijn."

18. "Als sommige mannen recht hebben op de producten van het werk van anderen, betekent dat, dat die anderen van rechten beroofd zijn."

19. "De overvloed van Amerika werd niet gecreëerd door publieke offers aan 'het algemeen welzijn', maar door de productieve genialiteit van vrije mensen."

20. "Aangezien alleen een individueel mens rechten kan bezitten... is 'individuele rechten' overbodig. Maar..."collectieve rechten" is een contradictio in terminis."

21. "Aangezien de enige juiste functie van een regering is om de rechten van de mens te beschermen, kan het geen aanspraak maken op zijn leven in ruil voor die bescherming."

22. "Een individualist...zegt: 'Ik zal niemands leven leiden, noch iemand het mijne laten leiden. Ik zal niet regeren noch geregeerd worden. Ik zal geen meester of slaaf zijn.""

23. "Niemands rechten kunnen worden veiliggesteld door de rechten van anderen te schenden."

24. "De doctrine dat 'mensenrechten' superieur zijn aan 'eigendomsrechten' betekent simpelweg dat sommige mensen het recht hebben om anderen tot eigendom te maken."

25. "Vrijheid...komt neer op een enkele vraag: vind je het moreel om mensen te behandelen als offerdieren en ze te regeren met fysiek geweld?"

26 "Vrijheid, in een politieke context, betekent vrijheid van overheidsdwang. Het betekent niet vrijheid van de landheer, of vrijheid van de werkgever, of vrijheid van de natuurwetten die de mensen niet automatisch welvaart verschaffen."

27. "In een kapitalistische samenleving zijn alle menselijke relaties vrijwillig. Mensen zijn vrij om samen te werken of niet, om met elkaar om te gaan of niet, zoals hun eigen individuele oordelen, overtuigingen en belangen dicteren."

28. "Er is geen manier om over onschuldige mensen te heersen. De enige macht die de overheid heeft is de macht om criminelen aan te pakken."

29. "Een samenleving die een individu berooft van het product van zijn inspanningen... is... slechts een bende die bijeengehouden wordt door geïnstitutionaliseerd benderecht."

30. "Het is de instelling van privé-eigendom die het recht om het oneens te zijn beschermt en implementeert."

31. "De kleinste minderheid op aarde is het individu. Zij die individuele rechten ontkennen, kunnen niet beweren verdedigers van minderheden te zijn."

32. "Individuele rechten zijn niet onderworpen aan een publieke stemming...de politieke functie van rechten is juist om minderheden te beschermen tegen onderdrukking door meerderheden."

33. "Wat is het fundamentele, het essentiële, het cruciale principe dat vrijheid onderscheidt van slavernij? Het is het principe van vrijwillige actie versus fysieke dwang of drang."

34. "Wie het recht opeist om de door anderen geproduceerde rijkdom te herverdelen, eist het recht op om mensen als slaven te behandelen."

35. "We naderen snel het stadium...waarin de overheid vrij is om te doen wat zij wil, terwijl de burgers alleen met toestemming mogen handelen."

Hoezeer sommigen Ayn Rand ook aanbidden en anderen haar verachten, zij die wijsheid zoeken waar die te vinden is, zullen serieus stof tot nadenken vinden in haar woorden over vrijheid, rechten en overheid.

Wanneer zovelen de cognitieve dissonantie bevorderen van het nastreven van vermeende collectieve of sociale "rechtvaardigheid" door het onrechtvaardige middel van het schenden van de rechten van individuen die de samenleving vormen, kan zij ons aan het denken zetten over fundamentele vragen. En dat is cruciaal, want, zoals George Mason zei: "Geen vrije regering, of de zegeningen van vrijheid, kunnen voor geen enkel volk behouden blijven, dan door... regelmatig terug te keren naar fundamentele principes."

Link naar het originele artikel in het Engels: https://fee.org/articles/35-of-ayn-rand-s-most-insightful-quotes-on-rights-individualism-and-government/ 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De voorwaarden voor een functionele samenleving zijn niet meer aanwezig

Longtermism - Langetermijnisme; Levensgevaarlijke Ideologie

Desinformatie kán en zál nooit werken