De menselijke methode
Mijn commentaar over de Covid 19 situatie in Nederland werd vriendelijk door de Linkedin redactie afgewezen. Dus vandaar deze poging op niet te kritisch te zijn en
zeker niet te politiek over te komen. Laten we het dus hebben over vaccinaties
en de macht van de farmaceutische industrie in verhouding met de mogelijkheden
van onze lichamen om zichzelf te ‘helen’. Ik las het boek van Maxwell Maltz ‘Psycho
Cybernetics’ waaruit men kan opmaken dat
we allen over een creatief mechanisme beschikken waarmee we door het denken en
geloven positieve doelstellingen kunnen behalen. Hij was een plastisch chirurg die
zag dat mensen met een verminking aan het gezicht niet alleen door een ingreep
konden worden geholpen, maar dat juist de manier van denken ook aangepast moest
worden om de nieuwe uitstraling ook psychisch te accepteren. Het zelfbeeld is
even belangrijk als het uiterlijk en moet in balans worden gebracht. Als een
persoon zich jarenlang had voorgehouden dat hij er door een fysieke handicap er
eigenlijk niet toe deed, hij of zij, ondanks een vernieuwd uiterlijk toch
gevangen bleef in zo’n negatieve zelfbeoordeling oftewel een minderwaardigheidscomplex.
Deze gedachte brengt me naar de volgende observatie; dit jaar 2020 maken we
iets bijzonders mee. We zien een beroep op onze onbaatzuchtigheid ook wel
altruïsme genoemd. In oorlogen werden jonge mensen als soldaat gemobiliseerd om
voor Volk en Vaderland te gaan vechten en sterven voor de vrijheid. Deze
onbaatzuchtigheid werd als grootste ideaal gepropageerd en regeringen stuurden
dus miljoenen soldaten de dood in. Over de motivatie van diegenen die deze
mensen oorlogen instuurden, de eigenlijke, onderliggende redenen voor zo’n
gewapend conflict, werd niet gerept, maar dat het een eer was je leven op te
offeren voor ‘the greater good’ werd als zoete koek geslikt. Ik kan niet anders
observeren dat zo’n zelfde situatie wederom is ontstaan. Er wordt geopperd dat het opgeven van uw levensvreugde en daardoor de zelfwaarde van
velen ‘solidair’ zou zijn bijvoorbeeld om het vastgelopen zorgsysteem te
ontlasten. Is deze aanname juist en billijk? Als we er een synthese op
loslaten, zouden we eerst moeten gaan onderzoeken wat de eerste oorzaak van het
Corona virus kan zijn? Als we die dan hebben gevonden, is dan het opofferen van
je levenswerk, je kunst, je creativiteit, ja en zelfs de zingeving van je
leven, proportioneel of buitenproportioneel? Ik ga deze vragen hier niet
beantwoorden want ze zijn met opzet als retorische vragen gesteld. U weet de
antwoorden zelf al. Er was een discussie op Linkedin over proportionaliteit en
ik sprak met Prof. Dr. Michaela Schippers van de Erasmus Universiteit in
Rotterdam, omdat zij constateerde dat de nevenschade van de Corona-crisisaanpak
buitenproportioneel is. En gisteren las ik een open brief van Zwitserse
professoren en hoogleraren Economie die vroegen om een nieuwe, totale lockdown
in Zwitserland om de Zwitserse economie te redden. Mijn reactie daarop was
dezelfde; wie moet er zich dan opofferen om dit doel te kunnen behalen? Ik zie dus een ‘opgelegde, haast verplichte
onbaatzuchtigheid, maar dat zou betekenen dat er geen een, maar twee slachtoffers
vallen; de opgeofferde en degene die deze opoffering als noodzakelijk ziet,
zolang hij of zij het zelf maar niet zijn (deze economen die ik salarismensen
noem). Hebben zij het recht om een doel te bepalen dat schade aan medemensen
zal veroorzaken?
Dus even terug
naar Dr. Maltz en een mogelijke, niet schadelijke manier om deze existentiële
crisis te beslechten. Het is niet voldoende om de integriteit van het doel te
bepalen, maar juist door een integere methode dat doel te bereiken. Dit doet
ons lichaam ook. Herstel van het lichaam na een verminking wordt niet alleen
door de fysieke regeneratie van cellen bepaald, maar door het regenereren van
gedachten. In samenwerking kan het lichaam en geest weer verbonden worden. Dus
wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als we beter begrijpen hoe de natuur
zichzelf aanpast en kan overleven door te blijven leren, kan onze maatschappij
dat ook leren. Maar als de intenties zoals vaccinatie-hebzucht, beheersing of sociale
controle zijn, is noch het doel noch de methode integer en zal nevenschade
een onontkoombare kostprijs blijken voor mens en maatschappij.
U zou misschien
kunnen zeggen, wat heeft dit nu met u te maken? Dan
zeg ik, alles! U heeft kinderen, kleinkinderen, familie, bezittingen, enzovoorts. De manier, lees methode, waarop regeringen omgaan met u en uw
geliefden, is niet integer. Informatie, zoals die van Prof. Schippers, wordt
neerbuigend ontkend en genegeerd. Dit zegt, volgens mij, voldoende over een
niet integer doel, want een opgelegde, vereiste onbaatzuchtigheid, lees
opoffering van onze jonge generatie om een ‘aantal’ ouderen te redden, kan niet
de enige reden zijn. Een redelijk mens die de menselijke rede gebruikt, zal
zijn medemens nooit kwaad willen doen. De rede, de zelfwaarde en de niet
schadelijke, natuurlijke doelstelling van een gezond mens zijn verward geraakt
door valse percepties van de werkelijkheid door diegenen die reeds hun
humaniteit hebben opgeofferd.
Reacties
Een reactie posten