Cognitieve Dissonantie en andere ‘psychologische vooroordelen’ oftewel ‘biases’.
Als u luistert naar de politieke klasse, kijkt naar de mainstream media, de anti-complotdenkers, de angstige medemens die letterlijk 'bevroren' is om iets te kunnen ondernemen of de antagonist die zijn of haar eigen belevingswereld in gevaar ziet komen omdat de waarheid iets anders is dan dat ze tot nu toe waarnamen, dan weet u dat deze psychologische vooringenomendheden haast ondoorbreekbaar zijn.
Dus om u wat beter te informeren over deze menselijke eigenschappen, schrijf ik deze blog:
Cognitieve Dissonantie Een schrijnende mentale toestand die mensen voelen als ze dingen doen die niet passen bij wat ze weten of als ze meningen hebben die niet passen bij andere meningen die ze hebben. Een belangrijke veronderstelling is dat mensen willen dat hun verwachting voldoet aan de werkelijkheid, waardoor een gevoel van evenwicht ontstaat. Een andere aanname is dat een persoon situaties of informatiebronnen die aanleiding geven tot gevoelens van onbehagen of dissonantie zal vermijden.
Soms hebben mensen een kernovertuiging die heel sterk is. Als ze bewijs krijgen dat tegen die overtuiging ingaat, kan het nieuwe bewijs niet worden geaccepteerd. Het zou een gevoel creëren dat extreem ongemakkelijk is en dat cognitieve dissonantie wordt genoemd. En omdat het zo belangrijk is om de kernovertuiging te beschermen, zullen ze alles wat niet past bij hun kernovertuiging rationaliseren, negeren en zelfs ontkennen.
De verstandige
persoon analyseert voortdurend de wereld van de werkelijkheid en verandert
vervolgens wat er in zijn of haar hoofd zit om te passen bij de feiten. Dat is
voor de meeste mensen een heleboel moeite. Bovendien, hoeveel mensen willen
voortdurend hun mening veranderen om bij de feiten te passen?
Het is een stuk
makkelijker om de feiten te veranderen om ze aan te passen aan uw mening.
Andere mensen nemen een beslissing en ze vinden de feiten om hun mening te
verifiëren. Of nog vaker, ze accepteren de mening van de dichtstbijzijnde
expert en hoeven zich dan helemaal niet druk te maken over de feiten.
Willekeurige, Bewuste Onwetendheid: de staat en
de praktijk van het negeren van elke zintuiglijke input die in tegenspraak
lijkt te zijn met iemands innerlijke model van de werkelijkheid. De praktijk
kan het volledig negeren van gevestigde feiten, bewijzen en of redelijke
meningen inhouden, als deze niet aan de verwachtingen voldoen.
Confirmatie
Bias: De neiging van
mensen om alleen informatie te zoeken die hun bestaande standpunten bevestigt
en vervolgens informatie te negeren die tegen hen ingaat.
Het Valse
Consensus Effect: Is een
soort cognitieve vooringenomenheid waarbij mensen ten onrechte geloven dat meer
mensen het met hen eens zijn of dezelfde overtuigingen delen dan het aantal
mensen dat het in werkelijkheid met hen eens is. Mensen geloven over het
algemeen dat hun eigen waarden en ideeën 'normaal' zijn en dat de meerderheid
van de mensen dezelfde meningen deelt. Het kan ook beschreven worden als een
neiging om de mate waarin andere mensen het eens zijn met onze overtuigingen,
waarden, houdingen en gedragingen te overschatten. Dit creëert een valse
consensus, die onze beslissingen en ons gedrag kan beïnvloeden.
Self Serving (zelfbediening) Bias: Als iemand iets goed doet, is hij of zij er trots op dat hij of zij het heeft bereikt omdat hij of zij hard heeft gestudeerd en gewerkt. Als die persoon iets slechts doet, laten we zeggen, niet slagen voor een examen, geeft hij of zij een ander, de leraar, de klas, de school, maar nooit zichzelf de schuld.
Bandwagon-effect is een denkfout, waarbij een mening eerder wordt geloofd naarmate er meer medestanders zijn voor die mening. Als veel mensen iets voor waar aannemen is het aantrekkelijk om het eens te zijn met die mensen.Verwijst naar de neiging die mensen hebben om een bepaald gedrag, stijl of houding aan te nemen, simpelweg omdat iedereen het doet.
Het
bandwagon-effect is dus een psychologisch fenomeen waarbij mensen voornamelijk
iets doen, geloven of zeggen omdat andere mensen het doen, ondanks
het feit dat het misschien niet overeenkomt met hun eigen overtuigingen.
Je wordt beïnvloed door de keuzes
van andere mensen. Je vindt dat het logisch is om hetzelfde pad te volgen,
omdat iemand anders iets heeft gedaan. Wanneer je een beslissing moet nemen,
kijk je naar je collega’s, vrienden en familie om te zien
wat goed of acceptabel is. In zulke sociale groepen is er druk
om te conformeren en je “normaal” te gedragen. Zoals ik al in de titel
zei: mensen zijn net schapen. Je gaat
gewoon met de groep mee. Mensen springen snel op de bandwagon, maar ze springen
er ook net zo snel van af. Dit is misschien de reden waarom (mode)trends
van korte duur zijn.
Reacties
Een reactie posten