Centrale Planning en Collectivisme; De Weg naar Slavernij
Zelfs hier in Zwitserland
is er Apartheid. Het is een land dat generaties lang niet meer in oorlog is geweest,
maar nu in oorlog met zichzelf is, met haar eigen burgers die vrij willen
blijven zoals het altijd was. Maar de regering is op de bandwagon gesprongen om
zo het bandwagon effect te versterken ten koste van diegenen die zelf kunnen
denken en dat ook doen. Hier apen ze Nederland, Frankrijk, Italië, de VS en
Duitsland na om een Centraal Gepland Doel te bereiken, namelijk om het Corona
Virus te verslaan. Dit is het zogenaamde Collectivisme, dat, als je de geschiedenis
erop naleest, steeds het begin van totalitarisme inluidde. Het feit dat dit
nooit zal lukken wordt bevestigd door talloze denkers, virologen, infectiologen,
wetenschappers, hoogleraren, zelfstandige ondernemers, de gewone man die zelf
nadenkt en vele anderen. Zij kijken wel naar alle opties, onderzoeken alle relevante
informatie, dus kunnen concluderen dat de regeringspropaganda vooringenomen,
onvolledig (het virus is veilig) en een vorm van chantage is. De vraag die
beantwoord moet worden is ‘Cui Bono?’ (wie profiteert?). Laten we het boek ‘De
Weg naar Slavernij’ van Friedrich Hayek erop naslaan. Hij schreef in de
veertiger jaren dit boek wat eerst geen enkele uitgever wilde publiceren, maar
waarvan er inmiddels tientallen miljoenen exemplaren zijn verkocht. Het boek gaat
over Centraal Plannen en de gevaren ervan. De internationale aanpak om het Virus
te bestrijden is ‘massale vaccinatie’. Iedereen, ook kinderen moeten volgens
dit centrale plan gevaccineerd worden om de verloren vrijheden weer terug te
kunnen krijgen. Je ziet dat er een ‘als – dan’ spel is uitgerold, want als je
je niet laat vaccineren waarvoor er talloze degelijke argumenten bestaan, sta
je buiten spel en worden je vrijheden afgepakt. Een retorische vraag: ‘Is
het goed of niet goed voor de samenleving en maatschappelijke cohesie dat er
onderscheid gemaakt wordt tussen gevaccineerden en ongevaccineerden?’ U
weet het antwoord toch al?
Een centraal gepland
doel heeft altijd als vervelende eigenschap dat het niet meer aangepast zal en
mag worden. Het was aldus afgesproken en democratisch overeengekomen (wat betekent
dat een minderheid, die er tegen is, genegeerd mag worden). Dus, als de context
en omstandigheden, die de actuele werkelijkheid vertegenwoordigen, veranderen,
zal en kan zo’n plan zich niet aanpassen d.m.v. nieuwe, zelfs belangrijke, relevante
informatie. Een voorbeeld: de impact op de sociale cohesie zet mensen aan de kant,
ze kunnen alleen nog sporten bij hun sportvereniging als ze zich voor elk spel
testen laten ten koste van geld. Ze kunnen dus niet meer deelnemen met als gevolg
dat ze niet meer kunnen trainen en dus niet meer zullen kunnen winnen omdat ze niet
meer oefenen en spelen. Een ander voorbeeld; ik ben ondernemer en heb een
training bedrijf waarvoor ik vóór de Corona uitbraak steeds naar mijn projecten
kon reizen, wereldwijd, om mensen lokaal te onderwijzen en te trainen. Dat kan
onder deze omstandigheden niet meer, dus ben ik genoodzaakt om alles ‘online’
te doen wat een inbreuk maakt op de mogelijke kwaliteit die ik waarborg en
daardoor dus omzet verlies. Dit geldt voor een hele reeks van bedrijven en
ondernemers in vele sectoren, freelancers en muzikanten, die hun levenswerk bedreigd
zien omdat er onzekerheid is ontstaan. En dat komt allemaal door ‘Centrale Planners’,
die nevenschade zullen negeren, want het doel (plan) heiligt alle middelen. Hayek
schreef op pagina 166 en 167: ‘Het principe dat het doel alle middelen
heiligt wordt in individualistische ethica gezien als het ontkennen van alle
moraliteit. In collectivistische ethica wordt dat de voorwaarde van superieure macht,
want er is letterlijk niets dat een vasthoudende collectivist niet zal doen zolang
het ‘het goede voor iedereen’ wordt gediend, want dit ‘goede voor iedereen’ is
het enige criterium dat men hoort te doen. Er kan geen enkele grens voor wat de
burger bereid moet zijn te doen bestaan, geen handeling dat zijn geweten moet
voorkomen mee te doen, als dit noodzakelijk is het doel die de gemeenschap
heeft gepland of wat de superieuren hebben verordend te bereiken.’ De filosoof en schrijfster Ayn Rand was een
fervent tegenstander van deze vorm van chantage en schreef in haar boek Atlas Shrugged: ‘Collectivisme betekent de
onderwerping van het individu aan een groep - of dat nu aan een ras, klasse of
staat is, doet er niet toe. Collectivisme houdt in dat de mens geketend moet
zijn aan collectieve actie en collectief denken omwille van wat men noemt "het
algemeen welzijn.’
Ik denk dat ik
niet hoef uit te leggen dat we ons in een vervaarlijke situatie bevinden waar
de groepen tegen elkaar worden uitgespeeld en discriminatie als één van de benodigde
middelen geaccepteerd wordt om het doel te bereiken en het centrale plan te verwezenlijken.
De geschiedenis laat ons zien dat zulke plannen misschien voor een korte tijd haalbaar
waren, maar altijd ten koste van leed en schade, en dat die plannen niet te
handhaven waren, omdat het verval onmiddellijk wordt ingezet als men zo’n plan ten
uitvoer gaat brengen. Als er dan sprake is van een opstandig publiek, wordt
geweld niet uitgesloten. Dit heet dan entropie of wanorde. Dit is een natuurkundige
wetmatigheid. De natuur laat het collectivisme niet toe zonder in wanorde te
vervallen omdat, om een plan überhaupt te kunnen laten slagen en een doel te
bereiken, er altijd informatie noodzakelijk is om te kunnen bijsturen. Je kunt miljoenen
vrijdenkers niet zomaar de mond snoeren zonder contrareactie. Informatie, over
de gevolgen voor de samenleving van een collectivistisch ideaal, gaat haar eigen
leven leiden, omdat die informatie de realiteit vertegenwoordigt die niemand kan
ontlopen, zelfs Centrale Planners niet. Communicatie of het voortdurend
vergaren en delen van (nieuwe) informatie creëert de basis voor sturing,
maximale controle en voorspelbaarheid. Een voortdurend leerproces is de basis
voor continuïteit op lange termijn. En dit is onze oplossing. Samen moeten we alle
relevante informatie zoveel mogelijk delen, bespreken en vooral blijven praten.
Maar ik waarschuw u toch even. Zoals Hayek en Rand ons vertelden, ligt het gevaar
van totale censuur op de loer omdat collectivisme geplaveid is met goede voornemens,
en zoals u weet, is dat de weg naar de hel. Dus een laatste retorische vraag zou
zijn: ‘Is het opofferen van vrijheid, levensruimte en geluk van een aantal, omdat
dit het goede voor iedereen zou zijn, geoorloofd?’
De noties van Hayek zijn mooi en spreken mij als kenner van de zorgethiek aan. Toch is de samenleving meer dan een verzameling losse individuen. Er is toch ook een publiek goed, een maatschappelijk goed? We zijn als burger toch ingebed in meerdere sociale systemen?
BeantwoordenVerwijderenDank voor je reactie Arno. Wat collectivisme doet is de sociale cohesie doen scheuren. Het zij of wij idee. Zoals ik reeds vele blogs wijdde aan symbiose, wat het verschil maakt tussen leven of overleven.
VerwijderenDag Arend. Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Ik ervaar/geloof/denk dat er een persoonlijk goed is en een maatschappelijk goed en dat beiden niet los van elkaar staan. We hebben weinig aan doorgeslagen collectivisme maar net zomin iets aan doorgeslagen individualisme.
VerwijderenEr is ook een verschil tussen collectivistische doelen en maatschappelijke opgaven. Zonder dat laatste geen onderwijs ,veiligheid of gezondheidszorg.
Ja, het is mogelijk een publiek en maatschappelijk goed te zijn als we elkaar informeren, converseren en samenwerken. Individuele ontplooing mag de sociale cohesie nooit schaden. Ik zie e.e.a. cybernetisch; zonder real time feedback kan geen enkel sociaal systeem functioneren, dus is implosie onontkoombaar.
BeantwoordenVerwijderen