Higgs & Ethiek
Higgs en Ethiek
Een paar maanden geleden werd,
na 48 jaar en een miljarden verslindend onderzoek het zogenaamde Godsdeeltje,
of Higgsdeeltje gevonden door Conseil Européen pour
la Recherche Nucléaire (CERN) te Genève.
Peter Higgs, een Britse natuurkundige
had in 1964 het bestaan van dit elementaire deeltje, dat andere deeltjes massa
geeft, voorspeld.
Robbert Dijkgraaf, de
directeur van het Institute voor Advanced Studies zegt in een interview met het
NRC dat een zogenaamd Higgsveld, waar men alle elementaire deeltjes kan zien
als trillingen, betekenisvol is. Het is het sluitstuk in het standaardmodel van
de deeltjesfysica, omdat nu de opbouw van materie en energie, als iets waar
alles uit bestaat, u en ik, de tafel waaraan u zit, de appel die u eet, bewezen
kan worden. Alles en iedereen hebben dezelfde bouwstenen en oorsprong.
Natuurkundigen zouden deze
ontdekking op verschillende manieren kunnen interpreteren;
a. Ze kunnen zeggen dat ze nu ‘alles’ hebben gevonden en
deze ontdekking puur wetenschappelijk verklaren, dus de filosofie niet meer
nodig hebben.
b. Ze zouden het als bewijs kunnen accepteren dat
filosofie en natuurkunde dezelfde werkelijkheid beschrijven en nu eindelijk
weer verbonden kunnen worden, zoals natuurkundige Fritjof Capra in 1988 in zijn boek de Tao van
Fysica al aangaf.
In het interview werd de
heer Dijkgraaf gevraagd wat men nu moet met al die gekke deeltjes. Hij vertelde
dat we ‘zwemmen in een oceaan van Higgsdeeltjes’. Het is eigenlijk alsof we
vissen zijn en nu hebben vastgesteld dat er water om ons heen is. Dat is een
belangrijke stap.
Toen men dit nieuws bracht
op het Journaal van 8 uur, kwam echter naar voren dat men nog niet precies wist
wat men met dit deeltje zou kunnen gaan doen en dat er nog niet veel mensen aan
mogelijke toepassingen dacht.
Op dat moment begreep ik de
waarde voor de ethiek. De theorie die ik meteen opschreef was de volgende;
Als alles in principe 1 is,
dan moet het ook mogelijk zijn, dit uit te dragen en te gebruiken in de ethiek.
Als er een onethische
beslissing wordt genomen in de zakenwereld, het ziekenhuis of in het gezin,
kunnen door deze nieuwe inzichten meteen mogelijke effecten, mede op degene die
zulke beslissingen neemt, mee worden gewogen. M.a.w. negatieve, mogelijk
schadelijke gevolgen, zijn een deel van onszelf en dus zullen consequenties niet
alleen ook worden bemerkt of gevoeld slachtoffers, maar juist ook door degene
die onethisch handelt
De nucleaire deeltjes, die
niet alleen als lichaam, maar ook als bewustzijn bestaan, zijn deel van het
gehele universum en zullen door iedere interactie met anderen (lees deeltjes:
lichaam en geest) effect hebben: onethisch=negatief of schadelijk effect -
ethisch=positief, creatief effect.
Als ik als ethicus de
natuurkunde en filosofie combineer en dat als gereedschap mee kan geven, kan
dat de inzichten, en daarmee de verantwoordelijkheid van mensen, verbeteren.
Als een politicus willens en wetens tegen zijn eigen geweten handelt omdat zijn
moverende reden, niet zijn werk is, maar de beloning die hij denkt te gaan
krijgen, (bv. hij zal worden herkozen) kan hij eigenlijk niet meer om Higgs
heen.
Ook hij kan door dit inzicht
weten dat hij deel van het alles is. Hij kan zich geen positie van onwetendheid
meer veroorloven. Als zijn motief ‘meer geld voor het redden van de banken’ zou
zijn, kan hij al op zijn sloffen aanvoelen, dat geldverruiming, dus de creatie
van digitaal geld dat niet bestaat, onethisch is. Als hij mensen belooft dat ze
maar tot hun zestigste hoeven te werken, kan dat verstrekkende gevolgen hebben,
enz….. De reden dat hij iets zegt of doet puur zijn.
Het Higgsdeeltje vertelt hem
dat ook hij verder in de schuld zal geraken, alsmede de burgers die hij
vertegenwoordigt.
De zakenman die weet dat
zijn chemisch bedrijf afval produceert en het dan niet op duurzame wijze wil
laten opruimen omdat het te duur zou zijn, kan nu niet meer ontkennen dat die
troep ook zijn leven zal beïnvloeden. Hij weet immers dat hij er zelf deel van
uitmaakt en negatieve gevolgen ook hem zullen raken; hij is het chemisch afval
zelf.
Een belangrijk natuurkundig
bewezen gegeven is dat de menselijke observatie invloed heeft op de uitkomsten
van het testen en bewijzen van de deeltjesfysica. Dat is logisch, wat alleen
wat wij als mensen, doen (onze actie), observeren en interpreteren vormt de
werkelijkheid waarin wij leven en moeten handelen.
Onethische observatie en
perceptie brengt een negatieve invloed met zich mee. Ethische observatie en
perceptie doet het tegenovergestelde. Ethiek zit ingebouwd in de mens. Iemand
kan het ontkennen, maar deze natuurlijke overlevingsdrang heeft altijd
prioriteit en onethisch handelen zal in een sociaal vacuüm geen waarde hebben. Onethisch gedrag is dus afhankelijk van anderen. Het gebruikt anderen als middel naar een voorbedacht doel.
Het Higgsdeeltje is
waardevol en brengt de mens een beter inzicht in zichzelf. Hij kan zich op elk
moment, met behulp van deze kennis en bewustwording, rekenschap geven over zijn
handelen. Zijn doen en laten heeft meteen òf een negatief, òf een positief effect op hemzelf en niet alleen op zijn omgeving, maar
op alles en iedereen, de hele wereld en het heelal tot in het oneindige.
De menselijke keuze is dus
troef. De menselijke vrije wil is de sleutel.
Arend van Campen
Reacties
Een reactie posten