Tekst van Lezing van 5 oktober op uitnodiging van het Humanistisch Verbond
Als ik de kranten
en het nieuws op internet lees, wordt ik meestal niet echt vrolijk. Een
verschil in berichtgeving tussen bekende kranten, televisie journaals en alternatieve
nieuwssites geeft een algehele separatie tussen betrouwbare en onbetrouwbare
informatie weer. En wat doet het met de mens? Hij of zij weet niet meer wat
waar of niet waar is, dus hij of zij kan niets en niemand meer vertrouwen. Dat
schept wantrouwen en dat is een sociaal schadelijke en ondermijnende menselijke
waarneming.
Dit zie je terug
in de politiek. Een andere definitie voor politiek is ‘separatie’. Iedereen wil
wat anders. Iedere partij heeft haar belangen. Ze handelen dus in belangen,
niet in menselijkheid.
Ondanks vele boeken
en publicaties, sommige al zo oud als de mensheid, online video’s,
documentaires of spreekbeurten, worden kennis, wetenschap, filosofen, ethici,
systeemdenkers of anderen die zich betrokken voelen met het leven op aarde
genegeerd door hen die gemotiveerd zijn dat te doen.
Economische en
financiële beheersing, ondanks de onbeheersbare gevolgen voor mens en planeet, zijn
prioriteiten die ondersteund worden door regeringen, personen en bedrijven die zich afhankelijk hebben opgesteld,
geregeerd door één fundamentele oorzaak: Angst
om de controle te verliezen door bewuste en gemotiveerde onwetendheid wat ik oblivicisme heb genoemd. (3)
Bezittingen zoals
bijvoorbeeld een huis, sieraden, geld of bedrijven of macht door beheersing
zijn belangrijker geworden dan mensen, dieren, onze sociale en culturele
cohesie, want onze leefgemeenschap en het milieu worden er voor opgeofferd,
geschaad of gekwetst.
Ziekenhuizen
worden gebombardeerd omdat we de term ‘collateral damage’ vertaald in het Nederlands als ‘nevenschade’, geleerd
hebben te accepteren als een haast logisch gevolg en een acceptabele prijs. Dit
gedrag is onnatuurlijk, het is aangeleerd.
Stelt u zich eens
voor dat u aanspoelt op een onbewoond eiland. Hoe zult u zich daar gedragen?
Creatief, dus overleven met alles wat het eiland en haar natuur u biedt, of
destructief, bijvoorbeeld u kapt alle bomen, drinkt al het water op wat u vindt
in een keer op en vervuilt de omgeving?
Op een onbewoond
eiland (4-5-6) zijn er geen anderen. Een eiland
is een sociaal vacuüm. U bent er afhankelijk van die natuur en niet van
anderen. Dus pas als er anderen beschikbaar zijn, verandert ons gedrag van een
natuurlijke overlever, naar een mogelijke parasiet die teert op anderen en er
dus afhankelijk van wordt. En dit is onze huidige maatschappij. Een wereld vol
parasieten die denken dat hun gedrag natuurlijk is. Wederom een foutieve
waarneming maar een die of
getolereerd wordt, of geforceerd zal worden.
Dit is
onnatuurlijk. Vernietiging van mensen en ons milieu lijkt de norm en wordt
geprolongeerd door bewuste en onbewuste ontkenning. Carl Gustav Jung schreef:
‘dat de echte, menselijke mens in opstand komt tegen de onmenselijke vorm van
leven.’
In deze lezing wil
ik proberen het ontstane gat tussen observatie, kennis en menselijke weten en
een soort surreële preferentie te dichten dat wordt veroorzaakt door angst en
zelfdeceptie. (7)
De natuurkundige
Fritjof Capra spreekt over een crisis in
waarneming.(8)
Het begint met
het feit dat wetenschappelijk onderzoek of beter gezegd wetenswaardigheden die
soms bruikbaar kunnen zijn de gewone wereld en mensen niet altijd bereiken. Er
bestaat een gat tussen wat men zou kunnen weten en wat er geweten wordt. En er
bestaat een gat tussen wat men eigenlijk wel weet, maar uit motivatie zoals
angst ontkend wordt. En er bestaat een ander gapend gat in acceptatie en
ontkenning van waarheden door cognitieve dissonantie. (9-10-11-12)
Het is dat onprettige gevoel dat ontstaat als ons gevoel in tegenspraak
is met onze gedachten of mening. Dit gevoel kan dus vandaag bij u ontstaan. U
zult dan proberen wat ik hier zeg in balans te brengen met uw mening of met
andere woorden ‘consonant’ te maken.
Een belangrijke
reden is dat wetenschappers een soort hautaine positie hebben verworven en het
daardoor lijkt dat ze liever hebben dat hun conclusies alleen kunnen worden
gedeeld met een select gezelschap, waarin de medemens in de vorm van Jan met de
Pet, niet welkom is. Hun bevindingen zijn vaak geschreven in een elitair jargon
dat zelfs door collega’s niet of nauwelijks begrepen kan worden, laat staan
door de gewone man of vrouw. In onleesbare taal komt men dan tot een conclusie
die weer tot andere vragen lijdt, ad infinitum.
Dit creëert
afstand en verschil tussen mensen, terwijl volgens nieuwe wetenschappelijke
inzichten alle mensen gelijk zijn en bovendien verbonden met empathische
zenuwcellen die we spiegelneuronen (13) noemen.
Bijvoorbeeld, men ervaart pijn van anderen door eenzelfde reactie in het brein
als van die anderen die de pijn ondergaan. Dezelfde, verbonden neuronen
reageren in beide personen alsof ze 1 brein vormen. Het verbindt ons totaal
alsof er geen werkelijke afstand bestaat. Deze bijzondere en jammer genoeg
onbekende verbintenis, wordt mede bevestigd door de natuurkunde, de ecologie en
de filosofie. Wij zijn een geheel. Separatie komt alleen door verkeerde waarneming.
En dat is wat er
aan de hand is: er is voldoende wetenschappelijk, cultureel, historisch en
filosofisch bewijs om verdere ontwrichting van mens, natuur en samenleving te
voorkomen, maar het wordt genegeerd of blijft ongebruikt in een lade liggen. De
gemakkelijke vlucht naar de eerder genoemde surreële wereld, blijft het
primaire doel, want men wil niet graag iets materieels opgeven. Dit komt mede
door het feit dat de wetenschap zich in een harnas heeft laten zetten dat
empirisme wordt genoemd.
Men heeft
afgesproken dat onderzoeksresultaten alleen wetenschappelijk mogen worden
genoemd als ze empirisch zijn vastgesteld en dat betekent dat ze alleen door
onze 5 zintuigen mogen worden beoordeeld: zicht, reuk, smaak, aanraking en
gehoor. Men mag alleen zijn of haar oog,
neus, tong, huid en oor gebruiken. Deze deterministische manier van
feitenbepaling is het resultaat van de invloed van Francis Bacon, (14) de grondlegger van het empirisme, maar die ons
leerde de aarde tot onze slavin te maken en haar schatten eruit te folteren en het
zogenaamde Cartesiaanse denken dat ook wel reductionistisch denken wordt
genoemd. Rene Descartes (15-16) zag de wereld
als een machine en alles wat we zouden moeten doen is deze machine in steeds
kleinere deeltjes opbreken om de oorsprong van de opbouw te leren kennen. En
als er dan wat mis mee zou zijn, kunnen we gewoon dat deeltje vervangen wat
niet goed functioneert. Isaac Newton bevestigde deze denkwijze door te bepalen
dat alles wiskundig berekenbaar is, voldoet aan natuurkundige wetten, en dus
ook tot deeltjes kan worden gereduceerd. Daarom zijn volgens hun beredenering ook
de natuur, de mens en de dieren zogenaamde ‘machines’ die aan een reeks
natuurwetten onderhevig zijn. Het
empirisme reduceert op die manier alle onderzoek tot het verkleinen en nog meer
verkleinen van observaties door het zintuigelijk lichaam alleen (en dus niet
met de menselijke geest, zijn redelijkheid of logica, zijn gevoel, zijn intuïtie,
zijn innerlijk weten). Die zogenaamde Zoa’s of menselijke functies moeten
worden genegeerd. Dit, in het kort, is de oorzaak van het gat tussen wetenschap
en werkelijkheid zoals reeds eerder genoemd. De Menselijke subjectiviteit wordt
nauwelijks als essentieel onderdeel van wetenschappelijke bepaling
geaccepteerd. Onze scholen en universiteiten lopen hopeloos achter omdat dit
empirisme nog steeds gebruikt wordt om alleen reductionistische analyse als
geaccepteerde methodiek voor wetenschappelijk bewijs te accepteren. Onze
economische modellen zijn empirisch. Onze farmacie, onze biologie, onze
geneeskunde worden empirisch en reductionistisch geïnterpreteerd. Een pil of
chirurgische operatie nemen niet de oorzaken van zieke delen weg. Holistische
alternatieve geneeskunde wordt in feite als kwakzalverij bestempeld omdat onze
nous, onze geest, ons gevoel, eerst uitgeschakeld dienen te worden om het logo
‘wetenschappelijk’ te verdienen. We zijn 300 jaar verder en zie de gevolgen van
dit soort gemotiveerde ontkenning.
Er wordt niet
gedacht in een zogenaamde systeem theorie (17-18) die
alle relaties onderzoekt en de totale
menselijke bewustwording en zijn bewustzijn in relatie tot zijn omgeving meeweegt. (19) Onderzoekers als Fritjof Capra, Gregory
Bateson, Ervin Laszlo, Dean Radin, Amit Goswami of John Hagelin hebben de
empirische methodiek achter zich gelaten. Hun onderzoek op het gebied van Noetica
(invloed van denken op de realiteit), diepe ecologie, systeem denken en kwantum
natuurkunde bewijzen dat de wereld niet bestaat uit deeltjes, maar uit relaties,
inter-afhankelijke mogelijkheden en verbonden potentieel. (20) Als men dus echt alles reduceert tot het atomaire
kleine, dan observeert men geen deeltjes in de vorm van atomen, elektronen en
hun kernen, maar ziet men alleen nog de wezenlijke relaties ertussen die
constant fluctueren. En wat het fenomenale is; ze worden beïnvloed door de menselijke
geest, ons bewustzijn…..want op het moment dat wij er als mens naar kijken,
reageren die deeltjes op een bepaalde manier en laten ons zien dat er noch
afstand, noch separatie, noch tijd bestaat tussen die relaties en onszelf als
kijker en als potentieel. Hagelin
spreekt van een Oceaan van Potentie. Men noemt dit het ‘Unified Field’ of het samengekomen veld, waar u en ik een
deel en het geheel van zijn. Dit
potentieel kunnen we gaan zien als mogelijkheid om met onze menselijke
gedachten en keuzes, de fundamentele en dus actuele realiteit te beïnvloeden en
te bepalen. Onze keuzes en gedachten zijn dus kwantumnatuurkundige impulsen die
meetbaar zijn. Onze gedachten zijn de bouwstenen van onze realiteit. Denk aan
Placebo’s. Ons brein kan het verschil niet zien tussen chemische processen door
medicijnen en het denken aan die chemische processen. Wij zijn dus zelf helend
als een levend systeem als we ons houden aan de door de natuur aangeleverde
voorwaarde en grenzen. (21-22)
Dat geeft ons meteen een
enorme verantwoordelijkheid. Want het betekent dat hoe wij denken en doen
direct invloed en impact op de wereld en werkelijkheid heeft. Ons handelen,
denken en doen zijn niet alleen significant voor onszelf, maar universeel en
planetair bepalend.
Dus creatief denken is
evolutionair, duurzaam en opbouwend zoals de natuur is, maar destructief denken
werkt ontwrichtend. Wij zijn dus veel meer dan ons brein. Wij als mens, zijn
verantwoordelijk voor de realiteit die we hebben ‘bedacht’. We zijn degenen die
door onze perceptie of waarneming de werkelijkheid bepalen.
De vraag van de filosoof
George Berkeley over wat de werkelijkheid nu eigenlijk is, is relevant: (23) Denk even na over deze vraag: ‘Als er
een boom valt in een bos en er is niemand die het kan horen, maakt hij dan
geluid? ‘ Dit is de vraag die we ons kunnen stellen. De bepaling of beter
de benoeming van werkelijkheid komt direct en alleen door ons, de mens. De
mens, u en ik, zijn het centrale startpunt
van de waarneming en dus wij maken alle keuzes over wat er met die waarnemingen
wordt gedaan en dragen dus allen verantwoordelijkheid over de effecten van onze
keuzes.
En zie op dit moment onze
werkelijkheid om ons heen…(24) Omdat we ons dit niet of nauwelijks
realiseren, verwachten we dat we ermee weg kunnen komen toch destructief te
blijven denken, angstvallig vasthoudend aan reductionisme en cartesiaanse
afbraak en de simplistische vervanging van niet functionerende deeltjes om het
geheel te herstellen. Dit kan niet en zal nooit lukken. Het betekent denken in fragmenten, delen, maar
niet denken en doen in het ‘hele al’. Het
vervangen van onderdelen is onmogelijk. We moeten het geheel, dus alle
onderlinge relaties en afhankelijkheden vanaf de eerste oorzaak, onze observatie,
bekijken en het hele Systeem doorgronden door Systeem Denken. We kunnen de
crisis in Syrië niet oplossen door te bombarderen. We moet de oorzaak aanpassen
en dit zal dus betekenen te moeten accepteren dat geforceerde regime change
onmogelijk is. De intentie om de wereld te beheersen zal aangepast moeten
worden omdat dat een foute waarneming is en niet in lijn is met de natuurlijke
realiteit en de natuur nooit onze ‘geprefereerde realiteit’ toe zal laten.
Het begint bij de eerste,
eenvoudige keuze; de acceptatie van de werkelijkheid oftewel de realiteit zoals
die onafhankelijk en ongemotiveerd wordt waargenomen.
Een paar voorbeelden van misinterpretatie
door, soms onbewuste motivatie en mogelijke gevolgen.
Friedrich Hayek, de beroemde
Oostenrijkse econoom vroeg zich reeds in 1947 het volgende af: ‘Waarom de slechtste mensen ons leiden?’ Hij
schreef: Het principe dat het doel de middelen heiligt wordt in individuele
ethiek beschouwd als het ontkennen van alle moraliteit. In collectivistische
ethiek wordt het noodzakelijkerwijs de belangrijkste regel want het betekent
dat de collectivist niets mag nalaten te doen wat het grotere doel in de weg
zal staan. Het algemeen goede te dienen is zijn of haar enige criterium en zegt
wat er gedaan zou moeten worden het voor grotere geheel. Wat dit grotere doel
is weet men niet precies. Altijd, in de ogen van zo’n collectivist is er een
groter doel dat gediend moet worden en dat rechtvaardigt alles. Er zijn geen
limieten in rechten of waarden. De morele consequenties van totalitaire
propaganda die we moeten onderkennen zijn moreel destructief omdat ze fundering
van moraliteit, het gevoel van waarheid, ondermijnen.’
Hannah Arendt (25) schreef over de banaliteit van het kwaad omdat
men doet zoals opgedragen wordt zonder de mogelijke immoraliteit te bevragen.
‘Ik deed gewoon mijn werk’, zei Eichman toen hij duizenden Joden op transport
zette. President Obama laat mensen overal vermoorden omdat ze een
bedreiging voor nationale veiligheid
zouden kunnen vormen. Hij gebruikt daarvoor JSOC, Joint Operations Special Command
in meer dan 100 landen en stimuleert het controversiële drone programma dat
mede wordt ondersteund door Nederlandse politici. We kunnen dus niet zeggen dat
we geen verantwoording hebben over wat anderen doen. Als we meewerken aan
schadelijke zakelijke of politieke praktijken kunnen we niet zeggen dat we er
niets mee te maken hebben. Een ander voorbeeld is faciliteren; als je het
mogelijk maakt als olieopslagbedrijf gecontamineerde olieproducten te mengen,
ben je mede schuldig aan vervuiling en schade die anderen, maar ook jezelf
raken. Je kunt niet zeggen dat je de olie alleen maar opslaat en niet verkoopt.
Als je wapens produceert, maar zegt dat je niets te maken hebt met het gebruik
van die wapens in conflicten, ontken je de realiteit die bewijst dat alles met
elkaar verbonden is.
Een ander voorbeeld van
het doel heiligt de middelen is dat de Centrale Banken van de VS en Europa elke
maand miljarden fictief geld creëren om het internationale financiële stelsel
te behouden. Niemand die zegt: hee, ons financiële stelsel klopt niet, het is
onnatuurlijk en schadelijk. Niemand die vraagt: is het goed of slecht? Het is een zogenaamd lineair stelsel dat geen
rekening houdt met niet lineaire gevolgen zoals werkloosheid, opstand, armoede,
sociale ontwrichting, maar alleen is gericht om hebzuchtige investeerders te
beschermen en dus een fictieve, niet werkelijke florerende economie voorstelt.
Dit is een leugen, oftewel een sigaar out eigen doos, en kan, volgens de nieuwe
wetenschappen zoals kwantum natuurkunde of chaos theorie niet in stand worden
gehouden omdat niet lineaire, niet beheersbare effecten niet ingecalculeerd of
voorzien worden en dus moet zo’n financieel systeem geforceerd worden.
Ethiek is een
natuurlijke weg voor iedereen. Ondanks dat er verschrikkelijke dingen met mens,
dier en natuur gebeuren, zijn we er toch in geslaagd een groot deel van onze
wereld te vermenselijken. We kunnen zonder angst in een vliegtuig stappen of in
een trein omdat we de piloot of machinist kunnen vertrouwen. We kunnen een
broodje ham kopen en meteen opeten omdat we de bakker en de slager hebben leren
vertrouwen. En we kunnen aan het verkeer deelnemen omdat de meesten, zoals
jijzelf graag willen overleven omdat ze dezelfde natuurlijke aanleg hebben tot
het behoud van het leven.
Ik zeg hier ‘kunnen’ maar had misschien ‘konden’ moeten
gebruiken omdat de angst voor klimaatverandering en terrorisme het onderling
menselijk vertrouwen dat nodig is voor een sociale cohesie enorm hebben
geschaad. Men is nu bang om in een trein te stappen wanneer men ziet dat iemand
zijn tas is vergeten. Terreur werkt vernietigend op menselijk vertrouwen, alle
totalitaire regimes wisten en weten dat en is helaas verworden in een machtig
wapen die door vriend en vijand worden gehanteerd.
Systeemethiek’ is een amalgamatie (een samensmelting) van
menselijk vertrouwen in elkaar en in onze natuur, universum en aarde, maar die
door een fragmentatie van wetenschap en de menselijke foutieve perceptie
bemoeilijkt wordt. Systeemethiek zie ik als een verbintenis en de brug tussen
mens en zijn perceptie van de werkelijkheid. Het is nodig om het gat tussen
werkelijkheid en geprefereerde perceptie te overbruggen. Vertrouwen in elkaar
en in de planetaire en universele, natuurlijke balans is het antwoord op angst.
Separatisme, verdeling van landen, volken, culturen, mensensoorten en onze
planeet zijn mede veroorzaakt door empirisch en reductionistisch denken. Dit is
niet meer van deze tijd en DE oorzaak voor uitputting van natuurlijke
grondstoffen en gewapende conflicten. Wij als mensheid, zijn al een stuk
verder, maar we doen er onvoldoende mee omdat de macht van het oude denken nog
steeds dient als basis voor politieke en financiële overheersing en scholing. Determinisme
geeft ons een wereld van afstand, van verschil, van separatie, discriminatie,
machtsmisbruik, controle, terwijl de niet empirische vormen van wetenschap
zoals de ecologie en natuurkunde al lang hebben aangetoond dat dit niet klopt.
Wij zijn verbonden, afhankelijk van elkaar en van onze planeet. We zijn een
heelheid als mensheid, we zijn gelieerd aan en afhankelijk van flora en fauna
en direct gerelateerd aan sterren, de zon en de planeten die onze wereld en het
leven erop mogelijk maken. Ons leven is alleen mogelijk door interactie met
onze omgeving. Ons lichaam zal niet zonder onze omgeving kunnen leven. Als
planetaire condities veranderen, veranderen wij mee. Het fraaie is echter dat
wij als mensen juist die eigenschappen hebben geërfd en die in ons zijn
ontwikkeld om ons en onze wereld op zo’n manier te beïnvloeden dat het nog voor
een langere tijd behouden kan worden. Doen we dat niet, dan zullen we onszelf
uitroeien en misschien is dat maar het beste ook, want op de manier zoals we nu
met moeder Aarde omgaan, zijn we haar niet waardig. De aarde heeft alle tijd
van de wereld, maar wij niet meer.
Eigenlijk is het
heel simpel: als we ons denken, onze acties in werk, leven, economie of
politiek stroomlijnen met de natuurwetten (26) en
niet buiten de grenzen van die natuur opereren, kunnen we onze koers op tijd
corrigeren. Dit betekent dat als ons denken en handelen schade oplevert aan de
natuur waarvan we zelf deel uitmaken, wat de oorspronkelijke oorzaak van alle
crises is, dan moeten we daarmee stoppen.
Ideologie is niet
realistisch en geeft een intentie die niets van doen heeft met onze
werkelijkheid. Ideologie zoals kapitalisme, communisme, jihadisme schaadt de
mens, dus stop ideologisch handelen en centrale planning. Een evenwichtig
Europa kan alleen mogelijk zijn als Brussel zou kiezen om binnen de grenzen van
onze natuur te blijven handelen. Dit is een les voor politici en bedrijven die
alleen in belangen denken.
Religie zou ook
het beste functioneren binnen de wetten van de natuur. Hermes Trismegistus
stelt dat de mens niet onder God functioneert, maar naast en met hem. Hij noemt
de mens ‘wonderbaarlijk’. Crocodile Dundee zei: ‘Me and God, we would be
mates’.
De perceptie of
waarneming die alleen door de mensen kan gebeuren, of het nu een religieus
visioen of een droom is die de werkelijkheid kan vormgeven, is het startpunt,
maar die nooit destructief, dus tegennatuurlijk mag zijn. Niemand geeft
opdracht om anderen te schaden of de natuur te vernietigen, dat is een valse
waarneming die alleen door een of ander motief kan gebeuren.
Als we doelen
willen verwezenlijken die niet stroken met de natuur en haar grenzen en geen rekening
houden met de gelimiteerde capaciteit van onze aarde, krijgen we te maken met
non-lineaire effecten die we niet in de hand kunnen houden. Dit zijn
bijvoorbeeld de 29 global crises die de World Economic Forum (27-28) heeft gepubliceerd. Onderzoek toont aan dat
79% van die crises of risico’s door menselijke perceptie, keuzes en acties
worden veroorzaakt. Dit zijn non lineaire effecten door reductionistisch lineair
handelen. Lineair betekent, alleen causaal effect zoals een biljart bal. Non
lineaire effecten zijn bijvoorbeeld migratie stromen, veroorzaakt door het
willen verwijderen van Assad in Syrie en Khadaffi in Lybie of de groei van de
kloof tussen rijk en arm. Het wiskundig aangetoonde vlinder effect is een
voorbeeld van non lineaire effecten die letterlijk uit de klauw kunnen lopen.
Omdat doelen geopolitieke
en ideologische motivatie hebben die door het reductionistische denken als
lineair gezien worden, houdt men geen rekening met onbeheersbare (non lineaire)
gevolgen. De grote fout die de mens maakt is dat hij denkt dat hij de wereld
kan beheersen omdat hij het als een machine ziet. Die waarneming is fout. De
wereld en natuur zijn in perfecte balans om leven mogelijk te maken, ook het
onze. Wat de mens fout doet is onze natuur te willen beheersen of overheersen
omdat hij denkt, maw denkt waar te nemen, dat hij erbuiten of er naast staat,
erop woont, en niet inziet noch accepteren of begrijpen kan dat hij er een deel
van is. Echter de natuur laat zich niet beheersen, maar alleen verstoren. We verstoren onze
natuur en dat doen we met zijn allen dus zie de chaotische gevolgen.
(29-30-31-32-33-34-35-36-37)
Wat we kunnen
doen is deze boodschap uitdragen en vragen aan onze leiders en regeringen de
boodschap van systeem denken over te brengen door reclame te maken en deze
inzichten te promoten. We moeten systeem en systeem ethiek als een vak op scholen gaan
onderwijzen. We kunnen video’s op Youtube plaatsen en documentaires maken om de
algemene bewustwording te stimuleren. We moeten beginnen deze lessen al vanaf
zeer jeugdige leeftijd te geven, dus op kleuterscholen, basisscholen, het voorgezet onderwijs. Het zal heel moeilijk worden om diegenen die
nu profiteren van een bewuste misinterpretatie van onze werkelijkheid en hun zakken
dus vullen, te overtuigen.
Systeem denken
kan ons weer tot menselijke mensen maken. Als we binnen de natuurlijk
uitgezette grenzen die al 4.5 miljard jaar zorgen voor het behoud en evolutie
van menselijk en niet menselijk leven, rekening houden met onze sociale cohesie
en in balans met ons milieu denken en handelen, overleven we. Anders niet. Dus
moeten elke dag denken dat we daadwerkelijk op een eiland wonen in het immense
universum. Er komt geen hulp van buiten. (38-39)
We zullen het
zelf moeten oplossen. Dat kan door keuzes te maken; kies voor de blauwe pil om
alles zo als het is te laten en alles zal steeds slechter gaan, of kies de rode
die ons het inzicht zal geven hoe onszelf van de ondergang te behoeden. Die
keuze is aan u en ik. Dank U. (40)
·
Condities
voor Leven- Autopoiesis – Zelfcreatie en zelfonderhoud van het leven
·
Holisme
& Natuurlijke Relaties tussen mens en planeet – diepe ecologie
·
Menselijk
Bewustzijn en coherentie
·
Menselijk
en niet menselijk leven
·
Mens
en Maatschappij – Geschiedenis van de Mens
·
Mensen
en Zaken – Grondstoffen en moreel kapitaal
·
Menselijk
gedrag jegens Aarde en Universum
·
Wereld
Problemen en Risico’s (World Economic Forum)
·
Risico
& Crisis Management & Dilemma theorie
·
Quantum
Natuurkunde
·
Nieuwe
wetenschappelijke stromingen (Epi-Genetica, Noëtische en Neuro Wetenschappen
·
Gaia
Theorie – Systeem Theorie
·
Maatschappelijke
verantwoordelijkheid en Sociale Cohesie
·
Fysiologische
risico’s van stress
·
Politiek
en Kapitalisme
·
Toekomstige
Generaties
·
Wijsheid
en Geluk
Reacties
Een reactie posten