Systeemethiek in het Nederlands
Systeemethiek
Alles, jij en ik, is
verbonden met- en afhankelijk van elkaar
We moeten beginnen met het
denken in relaties
Goede wil of ethiek is de
relationele conditie voor het behoud van menselijk en niet menselijk leven.
De Aarde is onze moeder,
onze voeder en onze hoeder
Waarom wijsheid,
wetenschap en innerlijk menselijk weten ontkend worden.
Ondanks vele
boeken en publicaties, sommige al zo oud als de mensheid, online video’s,
documentaires of spreekbeurten worden kennis, wetenschap, filosofen, ethici,
systeemdenkers of anderen die zich betrokken voelen met het leven op aarde
genegeerd door hen die gemotiveerd zijn dat te doen. Economisch en financiële
beheersing, ondanks de onbeheersbare gevolgen voor mens en planeet, zijn
prioriteiten die ondersteund worden door regeringen, personen en bedrijven die zich afhankelijk hebben opgesteld,
geregeerd door één fundamentele oorzaak: Angst
door bewuste onwetendheid wat ik oblivicisme
heb genoemd.
Bezittingen zoals
bijvoorbeeld een huis, sieraden, geld of bedrijven of macht door beheersing
zijn belangrijker geworden dan mensen zelf, want mensen worden er voor
opgeofferd, geschaad en gekwetst. Ziekenhuizen worden gebombardeerd omdat we de
term ‘collateral damage’ geleerd hebben te accepteren als een haast logisch
gevolg en een acceptabele prijs. Dit is
onnatuurlijk. Vernietiging van mensen en ons milieu lijkt de norm en wordt
geprolongeerd door ontkenning. Carl Gustav Jung schreef: ‘hoe moeilijk het is
om eenvoudig te zijn’ en dat de echte, menselijke mens in opstand komt tegen de
onmenselijke vorm van leven.
In deze korte
observatie wil ik proberen het ontstane gat tussen wetenschappelijke kennis en
menselijke weten en een soort surreële preferentie te dichten dat wordt
veroorzaakt door angst en zelfdeceptie.
Het begint met
het feit dat wetenschappelijk onderzoek of beter gezegd wetenswaardigheden die
soms bruikbaar kunnen zijn de gewone wereld niet altijd bereiken. Er bestaat
een gat tussen wat men zou kunnen weten en wat er geweten wordt. En er bestaat
een gat tussen wat men eigenlijk wel weet, maar uit motivatie ontkend wordt.
Een belangrijke reden is dat wetenschappers een soort hautaine positie hebben
verworven en het daardoor lijkt dat ze liever hebben dat hun conclusies alleen
kunnen worden gedeeld met een select gezelschap, waarin de medemens in de vorm
van Jan met de Pet, niet welkom is. Hun bevindingen zijn vaak geschreven in een
elitair jargon dat zelfs door collega’s niet of nauwelijks begrepen kan worden,
laat staan door de gewone man of vrouw. In onleesbare taal komt men dan tot een
conclusie die weer tot andere vragen lijdt, ad infinitum.
De vraag die
wetenschappers zich vaak stellen is die of wat zij doen wel wetenschappelijk is,
maar uit onderzoek blijkt dat lang niet iedereen zich geroepen voelt om er
actie mee te ondernemen, m.a.w. er daadwerkelijk iets mee te doen dat goed is
voor de samenleving. Dit geldt zeker voor de bedrijfsethiek. Deze stroming in
de Sociale Wetenschappen waarmee men aantoont dat oneerlijk zakendoen niet
duurzaam kan zijn en de mens en aarde schaadt, wordt nauwelijks serieus genomen
door regeringen en bedrijven. Een schoolvoorbeeld zijn de zogenaamde
transnationale handelsovereenkomsten zoals TPP (Trans Pacific Partnership) en
TTIP (Trans Atlantic Investment Partnership). Het feit alleen dat zulke
verdragen in het geheim worden geschreven door diegenen die er belangen bij
hebben, maakt ze al verdacht en dat zijn ze ook. Ze zijn niet geschreven voor
een algemeen menselijk of systeem-ethisch belang, maar voor een aantal profiteurs
zoals bedrijven en politici. Toen ik academici vroeg hier iets over te zeggen
of te schrijven, bleef het akelig stil. En op de vraag waarom dan niet, kreeg
ik geen antwoord.
En dat is wat er
aan de hand is: er is voldoende wetenschappelijk, cultureel en filosofisch
bewijs om verdere ontwrichting van mens, natuur en samenleving te voorkomen,
maar het wordt genegeerd of blijft ongebruikt in een lade liggen. De
gemakkelijke vlucht naar de eerder genoemde surreële wereld, blijft het
primaire doel, want men wil niet graag boven het maaiveld uitsteken. Dit komt mede door het feit dat de wetenschap
zich in een harnas heeft laten zetten dat empirisme wordt genoemd. Men heeft
afgesproken dat onderzoeksresultaten alleen wetenschappelijk mogen worden genoemd
als ze empirisch zijn vastgesteld en dat betekent dat ze alleen door onze 5
zintuigen mogen worden beoordeeld: zicht, reuk, smaak, aanraking en geluid, dus
men mag alleen zijn of haar oog, neus, tong, huid, oor gebruiken. Deze
deterministische manier van feitenbepaling is het resultaat van het zogenaamde
Cartesiaanse denken dat ook wel reductionistisch denken wordt genoemd. Descartes
zag de wereld als een machine en alles wat we zouden moeten doen is deze
machine in steeds kleinere deeltjes opbreken om de oorsprong van de opbouw te
leren kennen. En als er dan wat mis mee zou zijn, kunnen we gewoon dat deeltje
vervangen dat niet goed functioneert. Isaac Newton bevestigde deze denkwijze
door te bepalen dat alles wiskundig berekenbaar is, voldoet aan natuurkundige
wetten, en dus ook in deeltjes kan worden gereduceerd. Daarom zijn volgens hun
beredenering ook de natuur, de mens en de dieren zogenaamde ‘machines’ die aan
een reeks natuurwetten onderhevig zijn.
Het empirisme reduceert op die manier alle onderzoek tot het verkleinen
en nog meer verkleinen van observaties door het zintuigelijk lichaam alleen (en
dus niet met de menselijke geest, zijn redelijkheid of logica, zijn gevoel,
zijn intuïtie, zijn innerlijk weten). Dit, in het kort, is de oorzaak van het
gat tussen wetenschap en werkelijkheid zoals reeds eerder genoemd. Menselijk
subjectiviteit wordt nauwelijks als wetenschappelijke bepaling geaccepteerd. Er
wordt niet gedacht in een zogenaamde systeembenadering die alle relaties onderzoekt en de totale menselijke bewustwording en zijn bewustzijn
meeweegt. Onderzoekers als Fritjof Capra, Gregory Bateson, Ervin Laszlo, Amit
Goswami of John Hagelin hebben deze empirische methodiek achter zich gelaten.
Hun onderzoek op het gebied van diepe ecologie, systeem denken en kwantum
natuurkunde bewijzen dat de wereld niet bestaat uit deeltjes, maar uit relaties,
mogelijkheden en potentieel. Als men dus echt alles reduceert tot het atomaire
kleine, dan observeert men niet alleen die atomen, neutronen en hun kernen, maar
ziet men wezenlijke relaties ertussen die constant fluctueren, bestuurd door
o.a. de menselijke geest…..Want op het moment dat wij er als mens naar kijken,
reageren die deeltjes op een vreemde manier en laten ons zien dat er afstand,
noch tijd bestaat tussen die relaties met onszelf als kijker en potentieel. Dit
potentieel kunnen we gaan zien als onze mogelijkheid om door menselijke
gedachten en keuzes, de fundamentele en dus actuele realiteit te beïnvloeden. Onze keuzen en gedachten
zijn dus kwantumnatuurkundige impulsen die meetbaar zijn. Dat geeft ons meteen
een enorme verantwoordelijkheid. Want het betekent dat hoe wij denken en doen
direct invloed en impact op de wereld en werkelijkheid heeft. Ons handelen,
denken en doen zijn niet alleen significant voor onszelf, maar universeel en
planetair bepalend. Dus creatief denken is evolutionair, duurzaam en opbouwend,
maar destructief denken is vernietigend. Wij zijn dus veel meer dan ons brein.
Wij als mens, zijn verantwoordelijk voor de realiteit die we hebben ‘bedacht’. En
zie op dit moment onze werkelijkheid om ons heen… Omdat we ons dit niet of
nauwelijks realiseren, verwachten we dat we ermee weg kunnen komen toch
destructief te blijven denken, angstvallig vasthoudend aan reductionistisme en
cartesiaanse afbraak. Dit betekent
denken in fragmenten, delen, maar niet denken en doen in het ‘hele al’.
Ethiek is al een
natuurlijke weg voor iedereen. Ondanks dat er verschrikkelijke dingen met mens,
dier en natuur gebeuren, zijn we er toch in geslaagd een groot deel van onze
wereld te vermenselijken. We kunnen zonder angst in een vliegtuig stappen of in
een trein omdat we anderen kunnen vertrouwen. We kunnen een broodje ham kopen
en meteen opeten omdat we de bakker en de slager hebben leren vertrouwen. En we
kunnen aan het verkeer deelnemen omdat de meesten, zoals jijzelf graag willen
overleven omdat ze dezelfde natuurlijke aanleg hebben tot het behoud van het leven. Ik schreef hier ‘kunnen’ maar had misschien ‘konden’ moeten gebruiken
omdat de angst voor klimaatverandering en terrorisme het onderling menselijk
vertrouwen dat nodig is voor een sociale cohesie enorm hebben geschaad. Men is
nu bang om in een trein te stappen en men ziet dat iemand zijn tas is vergeten.
Terreur werkt vernietigend op menselijk vertrouwen, alle totalitaire regimes
wisten en weten dat en is helaas
verworden in een machtig wapen die door vriend en vijand worden gehanteerd.
Deze lijm of, zoals
ik het noem ‘systeemethiek’ is een
amalgamatie (een samensmelting) van menselijk vertrouwen in elkaar en in onze
aarde door een totale defragmentatie van wetenschap en menselijk, innerlijk en
natuurlijk weten. Systeemethiek zie ik als een verbintenis en brug tussen mens
en zijn perceptie van de werkelijkheid. Het is nodig om het gat tussen mens en
perceptie door niet volledig weten te overbruggen. Er is dus geen verschil
tussen wat mensen weten of niet weten, want vertrouwen in elkaar en in de
planetaire en universele balans is het antwoord op de angst. Separatisme, de
verdeling van landen, volken, culturen, mensensoorten en onze planeet zijn
gebaseerd op empirisch en reductionistisch denken. Dit is niet meer van deze
tijd. Wij als mensheid, zijn al een stuk verder, maar we doen er onvoldoende
mee omdat de macht van het oude denken nog steeds dient als basis voor
politieke macht. Determinisme geeft ons een wereld van afstand, van verschil,
van separatie, discriminatie, machtsmisbruik, overheersing, terwijl de niet
empirische vormen van wetenschap al lang hebben aangetoond dat dit niet klopt.
Wij zijn verbonden, afhankelijk van elkaar en onze planeet. We zijn een
heelheid als mensheid, flora en fauna en direct gerelateerd aan sterren, de zon
en de planeten die onze wereld en het leven mogelijk maken. Als planetaire
condities zouden veranderen, veranderen wij ook. Het fraaie is echter dat wij
als mensen juist die eigenschappen hebben geërfd en in ons zijn ontwikkeld om
ons en onze wereld op zo’n manier te beïnvloeden dat het nog voor een langere
tijd behouden kan worden. Doen we dat niet, dan zullen we onszelf uitroeien en
misschien is dat maar het beste ook, want op de manier zoals we nu met moeder
Aarde omgaan, zijn we haar niet waardig. Want de aarde heeft alle tijd van de
wereld, maar wij niet meer.
Wat we kunnen
doen is hulp vragen aan onze leiders en regeringen de boodschap van
systeemethiek over te brengen door reclame te maken en deze inzichten te
promoten. We kunnen deze boodschap als een vak op scholen gaan onderwijzen. We
kunnen video’s op Youtube plaatsen en documentaires maken om de algemene
bewustwording te stimuleren. We moeten beginnen deze lessen al vanaf zeer jeugdige
leeftijd te geven, dus op kleuterscholen, basisscholen, het voorgezet onderwijs. Systeemethiek als vervanger van Maatschappijleer.
Onze School for Humanity kan een combinatie van de volgende lesvakken geven
onder de noemer ; ‘Systeemethiek’
·
Condities
voor Leven- Autopoiesis – Zelfcreatie en zelfonderhoud van het leven
·
Holisme
& Natuurlijke Relaties tussen mens en planeet – diepe ecologie
·
Menselijk
Bewustzijn en coherentie
·
Menselijk
en niet menselijk leven
·
Mens
en Maatschappij – Geschiedenis van de Mens
·
Mensen
en Zaken – Grondstoffen en moreel kapitaal
·
Menselijk
gedrag jegens Aarde en Universum
·
Wereld
Problemen en Risico’s (World Economic Forum)
·
Risico
& Crisis Management & Dilemma theorie
·
Quantum
Natuurkunde
·
Nieuwe
wetenschappelijke stromingen (Epi-Genetica, Noëtische en Neuro Wetenschap)
·
Gaia
Theorie – Systeem Theorie
·
Maatschappelijke
verantwoordelijkheid en Sociale Cohesie
·
Fysiologische
risico’s van stress
·
Politiek
en Kapitalisme
·
Toekomstige
Generaties
·
Wijsheid
en Geluk
(Arend
van Campen 08.01.16)
Reacties
Een reactie posten